söndag 6 juni 2010

Jag kommer kära systrar!

Jag är på väg till parken för att fira Nationaldagen. Kommunfullmäktige serverar kaffe, musikkåren och operan musicerar och sjunger.Det är folkfest modell mini men vädret är med oss .

Det skall bli så spännande när vi välkomnar våra nya svenskar. Alla är så stolta och glada och så finklädda när de tar mot bordstandaren som de alla får."Gammsvenskarna" sitter och orkar inte applådera en gång när vi hälsar våra nya svenskar välkomna. Så ljumt och så lagomt.

Kommer den gamla damen som går så illa, hon med svart kjol,svart kofta, förkläde och svart sjal knuten under hakan? Hon som ser ut som en reklambild för liten by i bergen i centraleuropa. Kommer tjocka tanten som har kläder i lame och pratar med hela kroppen? Inte vet jag, men jag vet att grannen den vackra kvinnan som är från Somalia kommer att vara där. Hon är svensk sedan en månad och stolt över det.

Det skall bli så roligt att träffa och se de nya systrana mänskligheten har fått(givetvis är männen också välkomna) och jag hoppas de får den frihet de sökt här.

Nu går jag ut i solens stad och och säger välkommen till våra nya svenskar och svenskor. Ni sätter färg på vår stad och ni är så stolta över den. Välkomna!

2 kommentarer:

  1. Ja visst kan det roligt med olika kulturer. Många svenskar kan ju stundtals vara ganska dryga, lagom och trista ibland, så ny krydda skadar inte. Lite temperament, skillnader och nya färger.:-)
    Hoppas du fick en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Det blev bra även om väderleken får mig att lukta stekt fläsk.

    SvaraRadera