tisdag 29 juni 2010

Jag förstår inte logiken

Fackförbunden rasar när det är förslag på att man skall inrätta lärlingsplatser för att få outbildade och unga arbetslösa i jobb. Man får en handledare och utbildning på ett företag för att få ett yrke och större möjligheter till ett framtida fast arbete.

Facket anser att det är en hake att som lärling får du lägre lönän vanligt anställda och att det blir ett utnyttjande av arbetslösa av ägarna till dessa kapitalistiska företag som tar emot dessa lärlingar.

Själv skulle jag inte anställa någon till samma lön som de andra utbildade (om jag hade ett företag)när jag samtidigt ger honom en yrkesutbildning och en handledare/lärare som jag bör betala mer för att h*n handleder och lär ut. Jag tycker att det är att diskriminera bra yrkesmän/kvinnor och säga att du är yrkesmässigt på samma nivå som denna oskolade lärling och ditt kunnande betyder noll och är inget värt.

Om vi går efter samma tänk så vore de som utbildar sig på yrkesskolor och universitet riktigt korkade - de betalar mer eller mindre sin utbildning själv med studielån och bidrag samt med vilka extraknäck som helst.Att de inte söker lärlingsplats med full lön enligt fackens koncept blir helt obegripligt då. Tre-fyra års utbildning utan lån och andra petitesser vore fantastiskt tycker jag och med full lön dessutom - helt enormt.

Nu funderar jag bara på var jag kan få ett lärlingsarbete inom snickeribranschen för där vill jag vara. Jag behöver en bra handledare och ett företag som ansvarar för mig ,som betalar full lön och som kan lova mig ett arbete när lärlingstiden är till ända.

Om någon anser att det är ett hinder att jag är 58 år, överviktig kvinna med lite skavanker för en sådan lärlingsplats så får jag väl gå till facket. De kan driva min sak som ett diskrimineringsfall och kräva saftiga bötesbelopp av företaget som inte tog emot mig - kanske går de då i putten och avvecklar. Jag tror det kan vara ett bra sätt att motivera företag att ha lärlingar - tror inte ni?

2 kommentarer:

  1. Logik??? Kräver du logik av våra fackförbund?? Räcker det inte med att vi försörjer en hel hög fackpampar och på så sätt håller nere arbetslöshetssiffrorna .. ska dom stackarna vara logiska så behöver de ju inte vara så många längre och hur skulle det se ut??

    SvaraRadera
  2. Till Anybody "Tänkte inte på det" citat från en uppfinnare från Sumpan. F-låt!

    SvaraRadera