fredag 11 juni 2010

Hjältar kör rostig SAAB

Cyklade i väg för att helghandla - affärerna ligger sällan där det är enklast eller efter busslinjerna.Det är skönt att vara ägare till en ful men trampvänlig cykel då.

På min hemväg hade jag en stor potatispåse bak på cykeln, korgen på styret var full med varor och jag hade en bärkasse med de lätta varorna på styret. När jag var cirka en kilometer hemifrån och då jag befann mig mitt i en gatukorsning gick botten ur kassen och allt for ut på marken.

Pastejen körde jag över, bananerna blev rask till gegga på gatan och hårdbrödet och kexen blev raskt till ströbröd. Förtvivlad försökte jag plocka ihop mina varor och samtidigt få undan min cykel utan att den tippade med varukorgen. En "herre"flinade belåtet när han med sin Audi mosade mina återstående tomater.Jag var gråtfärdig där jag stod och försökte få undan röran och säkert en trafikfara också mitt i korsningen.

Plötsligt var han där sänd från ovan - en medelålders man som parkerade en gammal rostig SAAB för att skydda mig från trafiken. Han satte på alla blinkers och klev ur bilen och konstaterade: Snälle vän du behöver hjälp" . Sedan tog han fram plastkassar ur bilen och hjälpte mig plocka ihop min grejer. När det var gjort önskade han mig en riktig fin fortsättning på dagen, såg till att jag tog mig bort från gatukorsningen och sedan for han sin väg.

Du trevlige man i en rostig metallicblå gammal SAAB, som hjälpte en liten tjock tant ur hennes dilemma omkring 12.15 i korsningen N;a Allen och Norrstrandsvägen i Karlstad. Ville bara tala om att du är en riktig raring (tyvärr glömde jag säga det) och en raring med extra kassar med sig det är mer än hårdvara en regning fredag. Tack så hemskt mycket för att du brydde dig.Ha en fantastisk helg du med - önskar tanten i röd bulldogjacka.

3 kommentarer:

  1. Underbart!!!
    Sånt värmer ens hjärta!
    Tänk att det faktiskt finns goda människor!
    Nu får du pusta ut efter detta äventyr och ha en riktigt skön helg.
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag skall sluta att vara miljövänlig när det är fuktigt i luften. En bra helg också blir det att se alla som springer Stadsloppet i morgon - jag iakttager bara. 8-)

    SvaraRadera
  3. Det är något visst med Saab-förare! En del är fartblinda, som jag var på den tiden, andra har hjärtat på rätta stället!
    Tur att det var en man med hjärta i Saaben och inte en fartblind jäkel som jag.
    :O)

    SvaraRadera