lördag 20 februari 2010

Min måg herr Johansson

Jag är en lyckligt lottad människa som har min familj. Jag är extra lycklig över min dotter Den Vackra Fru Johanssons val av man, och den pärla hon slog klorna i och införlivade i familjen. Trevlig, varm och med ett hjärta av guld lyser han upp livet för främst min dotter men också resten av omgivningen. Fredag morgon kom han förbi med diskmasin till oss för att sedan genast vända hem igen. Orten han och dottern bor på tillhör en större kommun men det är tre mil dit så all service kommer först i tredje eller fjärde hand till den orten.Snöröjningen är inte prioriterad där oavsett hur många ensamma åldringar som bor ensamma i stugor vid enskilda små skogsvägar.
Sedan han kom hem har han och hans far kört ideell snöröjning för alla gamla som bor runt om i bygden. Hemtjänsten kommer fram och de äldre kommer ut tack vare dessa fina karlar. Mågen förklarar sitt arbete med att det är tack vare alla de gamla som nu sitter i sina stugor som han och hans generation har det så bra så det är naturligt att göra som han gör. Han betalar av en tacksamhetsskuld till de som banade väg åt honom ut i livet.Nu banar mågen väg åt alla gamla i den glesbygd han bor i.
En man med en liten liten traktor och ett stort hjärta - han är den enda som är värd min dotter - de är värda varann.
PS. Dotterns svärföräldrar skall ha en eloge också -det är de som fostrat sin son till den han blivit. Svärföräldrarna är toppen och vi har haft tur med våra ungar.

2 kommentarer:

  1. Jag tror att det är dessa personer som tar vid där myndigheterna tagit slut som får världen att trots allt fungera.
    :O)

    SvaraRadera
  2. Du har rätt som vanligt och nu står dottern och kokar kaffe och häller på termos och har skaffat hem snus. Mågen skall iväg och se till att gubbarna i skogen inte skall försmäkta av kaffe och snusbrist.Röda Korset se hit - det här är ideellt arbete på gräsrotsnivå. Märk väl de här gamla som får mänsklig omsorg är inte släkt eller något, bara människor som behöver en hand och får det.

    SvaraRadera