onsdag 17 februari 2010

Ideellt arbete

Röda Korsets och dess ordförande är i blåsväder på grund av ersättningar och löner. På nittiotalet var den likadant uppbyggd och jag arbetade ideellt på en Kupanbutik med försäljning, sortering,packetering, tvätt och lagning av skänkta saker.Föreståndaren var lönebidragsanställd och vi andra var där för att vi ville göra en insats för Röda Korset. En kvinna från flyktingförläggning var placerad där som sömmerska för att hon skulle få sin dagpenning utbetald av migrationsverket. Hon var fantastisk på sömnad och utnyttjades hårt av RKs länskonsulent som lät henne sy upp allt man kan tänka sig i hemtextilier till konsulentens hem. Hon hade inte betalt för det men ville inte att vi skulle klaga då hon var så rädd att inte få stanna i Sverige. Det kändes aldrig bra att jobba där efter det och i synnerhet när konsulenten vid sina besök mer eller mindre krävde att man skulle ta till sig mera arbetstid "för den goda sakens skull".Jag ville inte lägga mer av min tid än de 16 timmar jag redan lade i veckan, eller till och med betala för det kaffe jag haft med mig själv en gång till i fikarummet så jag slutade. Jag hade dåligt samvete länge för att jag inte ställde upp men mest över de två systrarna(över 80 båda två) som troligen fick ta min arbetstid också.
Studenter har det så dåligt ställt och de har inte möbler eller något annat hör man i debatten. Varför vill inte någon ha mitt fina glasbord då kan man undra. Jag har efter senaste flytten inte plats med bordet om jag inte ställer det i hallen och inför kombinerat höjd o längdhopp för alla som vill in i lägenheten. Vi kan också ställa det i dubbelsängen men det ser inte snyggt ut och trång blir det också. Universitetets anslagstavlor har fått lappar uppsatta där jag skänker bort detta praktiskt taget nya bord. Jag har annonserat på intranätet men nu har jag tröttnat så på måndag kommer man från Gengåvan, en organisation från olika kyrkliga organisationer samt Erikshjälpen. Där kan köpa detta bord för en billig penning. Skall bli skönt om någon vill ha detta fina bord billigt istället för gratis. Att få gratis utgår de flesta från att det är något fel på gåvan och nu är jag trött på att få tigga om att få skänka bort något.

1 kommentar:

  1. I Norge har vi : finn.no
    Der blir mann kvitt alt sier min datter.
    Men som du selv sier, det er bedre å betale noen kroner enn få det gratis, hehe

    SvaraRadera