lördag 11 september 2010

Alla dessa dagar

På den gamla goda tiden då hade man massor av helgon att fira och de fick särskilda dagar i almanackan. Detta är ursprunget till våra namnsdagar även om man inte använder de latinska namnen som då. Lars hette Laurentius t ex och Bengt blev Benedictus.Det fanns flera helgon att fira på varje dag då det med tiden blev en ren inflation i heliga personer och helgon som omnämndes. Efter reformationen sorterades helgonen i många fall bort då den nya kristendomen inte hade med helgondyrkan i sin lära.

Många och nya revideringar av almanackan har gjorts och mer eller mindre populära namnförslag har åkt ut och in på olika datum eller flyttats på till andra dagar.

De sista åren har man börjat fira andra saker än namnsdagar och det har blivit sådant som Kanelbullens dag som firas med att man skall köpa och äta - just det - kanelbullar.

Förr höll man reda på när älgjakten började, kräftfisket blev tillåtet och när semlorna började säljas. Älgjaktens startdatum är numer olika på olika ställen i Sverige,kräftorna fiskar man i frysdisken och semlor är tillåtna året om.

Det finns dagar jag förstår varför de kommit till även om det nog är av rent kommersiella skäl de skapas eller modifieras. Mors och Fars dag liksom jul är mer och mer en köpmännens dag istället för en manifestation för föräldrarna.

På måndag "firas" Klamydian men jag vet inte riktigt hur man gör det. Kanske allmän provtagning på torget? Ärligt talat så tror jag inte man kommer åt de som borde testas genom att ge klamydian en egen dag. Det är endast genom information , mer information och genom att lära ut hur man skyddar sig mot denna sjukdom som man minskar smittspridningen. Annars hoppas jag att jag har fel i mitt tänk och att den här dagen gör att smittan minskar och kanske försvinner. En utopi kanske kan bli sann men jag går nog inte ut i någon manifestation mot klamydia ändå. Jag firar Sture för det är hans dag.

2 kommentarer:

  1. Det är nog mest en tidsfråga innan det börjar säljas hjärtformade små sidenkuddar som det står ”Världens bästa Clamydia” på eller småungarna på skolgården skriker att ”Min klamydia är mycket starkare än din. så det så!”
    :O)

    SvaraRadera
  2. Jo eller "Jag har en helt antibiotikaresistent klamydia" det är verkligen hårt slående. Jag fortsätter nog med Sture istället för Klamydia på måndag.

    SvaraRadera