onsdag 24 november 2010

Jag förstår inte

En romsk utvecklingsstörd 14 årig flicka säljs av några år äldre "vänner"som prostituerad till omkring 100 vuxna män. Hon får smörgåsar eller hamburgare då och då som enda betalning.

Flickans fostermor (hon är placerad i familjehem)polisanmäler det som skett och det blir en utredning där allt schabblas bort och ingen av sexköparna förhörs trots att det finns namn och telefonnummer. Det blir några småstraff för hennes "vänner" utom för en man som också agerat hallick åt denna arma flicka - han frias.

En romsk rättegång där äldre män med livserfarenhet agerar domare har dömt den manlige hallicken enligt romsk lag dels ett straff där man exkluderas ur sin familj och inte får ha någon kontakt alls med någon i gruppen under två år. Han har även fått betala ett stort "skadestånd" till flickans pappa.

Vad gör man med denna flicka då? Hon som står på en 8-årings mentala nivå och som varit med om så fasansfulla saker? Hon lever nu hos sin mamma och syster och går i skola. Det är konstigt att flickan som det inte var bra för att bo hemma, hon mår tydligen så bra trots det hon gått igenom att hon skickas hem igen dit det inte fungerade. Pappan som inte lever med mamman och sina barn har fått ett hederrelaterat skadestånd av en av hennes hallickar. Vad gör man med flickan? Får hon någon terapi?Bearbetas hennes trauma på något vis får hon hjälp överhuvudtaget? Jag räknar inte skadeståndet som skall upprätta familjens (pappans) heder.

Jag vill förstå, jag vill bli upplyst och det är för att jag inte förstår om man gjort något för flickan i fråga. Vad har gjorts för flickan och vad görs i framtiden det är frågor jag vill ha svar på. Här sitter jag och förstår inte om man gjort något mer än sett till att pappan fått sin heder tillbaka när det viktigaste är en utsatt flickas möjlighet att klara sig någolunda trots att hon är lite vingklippt redan från början.

Har nog gjorts för denna lilla tilltufsade unge? Gör något NU annnars.

2 kommentarer:

  1. "Hedersrelaterat skadestånd". Det är så man kan spy.
    Jag förstår lika lite såom du. Det är KLART att det ska utgå ett skadestånd, men det ska användas til hjälp åt flickstackarn, inte för att försvara hennes fars heder.
    Och om hon togs från sin familj till fosterhem, är det väl inte särskilt bra för bearbetandet av det hon har varit med om, att hon nu har flyttats tillbaka till en familj, där det tidigare var olämpligt att hon bor.
    Jag frågar mig också VAD har flickan fått för sorts hjälp? Och ska hon FÅ någon hjälp?
    Med denna människosyn (läs kvinnosyn) lär det inte bli mycket. Det är helt förbannat.

    Förresten. Bli inte pensionär, du lär inte få en sekund till övers. TYcker du att du har mycket att göra NU, ska ska du få se på mycket att göra senare i livet.
    et är därför jag inte har bloggat på ett tag. Har inte haft krafter och tid till det.
    Ha det.

    SvaraRadera
  2. Jag spricker av ilska när jag tänker på den arma tösen. När det gäller att gå i pension så vet jag hur det är. Mina föräldrar 80+ får man nästan boka in tid hos om man vill träffa dem. Ta det lugnt , de sysslor du inte hinner med behöver du inte vara ängslig för att någon annan tar över - de blir kvar till ett senare tillfälle. Simma lugnt du!

    SvaraRadera