fredag 5 juli 2013

Se Klintehamn och sedan dö - eller tvärtom

En natts stärkande sömn ska läka alla trauman som naturen på nattliga irrfärder utsätter oss för har jag hört eller inbillat mig. Trots att vi sov de utmattades sömn fram till tio på förmiddagen visade det sig inte vara fallet. Nackspärr gnisslande knän och ett bäcken som numer är roterat ett kvarts varv och dessutom skramlar visade att hypotesen var helt fel. Allt jag trott på i den vägen var en illusion. Under svåra umbäranden intog vi en frukost på korvbröd och tea för att överleva en stund till - och jag lever nu vid slutet av dagen  med en svår släng av politisk utmattning.

Klintehamn skulle vara ett uppfriskande utflyktsmål med fin restaurang. intressanta butiker och trevlig miljö så det blev ett givet rekreationsmål för oss och "vraket". Klintehamn har en stor cementfabrik, en egentlig huvudgata och en ICA-butik. Jag går inte igång på ICA-butiker, sådan är jag. Den omtalade Retrobutiken var mer en dyr loppis inhyst en affärslokal. Vi vände och doppade fötterna i havet för att strax därefter köra till ett café för den dagliga dosen av saffranspannkaka med psalmbärssylt. Efter ytterligare nedslag i landskapet gjorde vi oss redo för ett seminarium (urk vad jag är trött på seminarium som inte är seminarium) som vi blev inbjudna till. Jag var tveksam till föredragshållare men så smickrad så jag tackade ja och drog med stackars Anybody. Stig-Björn Statsvetare skulle berätta vem som vinner valet 2014 och varför. Nu skall jag berätta det som var bra : Föredraget var föredömligt kort (5 min) och det överbelastade inte våra hjärnor då det varken utmynnade i bu eller bä. Det fanns gott vatten att dricka (Stig-Björn Statsvetare fick en flaska Champagne) och vi behövde inte trängas - endast de närmast sörjande var där. Jag fick träffa Erik Laakso som jag tycker om. Resten kan vi skriva in i minustabellen. Vi gick därifrån med tomma blickar och med irritation över den påstridiga M-politikern från Sundsvall som  talade om att hon hade sin fulla rätt att rösta på SD trots att hon satt i nämnd för moderaterna. Det var bara jobbigt delvis för att statsvetaren inte brydde sig om att styra upp samtalet och dessutom hade sin gamla mamma med som han lovat köra hem.

Jan Björklund höll ett mycket bra tal med fin retorik. Han var tydlig i sina uttalande och jag tyckte om vad jag hörde även om jag inte har riktigt likadana åsikter i vissa små sakfrågor. Tydligast var han i sitt uttalande om en allians mellan S och Fp efter valet 2014 - det fanns inte på världskartan. Jag har väldigt svårt för S-brats som spankulerar runt under talen och sprider sina visdomsord "Tja detta är politik på gräsrotsnivå" kastades ut av en tjej i 20-årsålder medan hon och hennes vän försökte trampa ner mig som låg på mage i gräset och lyssnade. Med sin air av nedlåtenhet kommer hon med lite träning bli en ny Ylva Johansson eller Veronica Palm och det förskräcker.

Thomas Östros såg ut att må bra under sin vandring på gatorna liksom herr Baylan .Det var lite mindre med folk på gatorna idag- många har redan åkt hem för helg eller semester eller kanske för att de tröttnat. Jag börjar också längta hem till min invanda miljö med gubben min, katten och sköldpaddan.Vi åker söndag morgon och det blir riktigt skönt.



DN, AB, AB,

2 kommentarer:

  1. Har medlidande med er och era svåra umbäranden borta i politik träsket på Gotland.
    Vilken tur att ni har sällskap av varandra iallafall.
    Ett gott sällskap kan råda bot på det mesta.
    Kram =)

    SvaraRadera
  2. Om du visste vad svårt vi har det - tur jag har "mamma" Anybody att luta mig mot.

    SvaraRadera