tisdag 30 juli 2013

Ett steg i taget blir många steg till slut

Hade ingen aning att man måste utreda en dement person i 4 - 6 veckor innan man kan ställas i kö till särskilt boende. Jag har ingen hum om vad som skall utredas för pappa är ju redan demensutredd. Med tjat och gnäll står pappa i kön i alla fall och hans gode man skriver ansökningarna eftersom han skall tillgodose pappas intressen. Jag har sagt det tidigare men säger det igen : Vi har fått en kunnig och duktig god man så problemen är små för oss. Problemet för oss kommer den dag pappa flyttar för då kommer vi att få problem med bostadsbolaget där pappa bor nu. Lägenheten kommer inte att  kunna göras i skick för ny uthyrning utan en totalrenovering. Vår far har kissat ner den totalt men det får bli ett senare problem ändå - först så skall farsgubben till demensboende innan det blir aktuellt.

Idag fick jag äntligen ro nog att skriva ett personligt brev för att kandidera till landstingetsvalet 2014.Vi får se vad det blir av det men jag skrev om det jag tycker är viktigt (av alla viktiga delar i vården) och som jag gärna skulle vilja arbeta för. Geriatriken är ett stort och ganska mörkt kapitel inom vården. För kallades det långvård men sedan fick det namnet geriatrisk klinik. Den är till för åldrandets sjukdomar och man har med stor framgång monterat ner dessa kliniker för äldre multisjuka. I Sverige finns det omkring 25 kliniker och cirka hälften av dem finns i Stockholm - det blir inte många kliniker i övriga landet. På de sjukhus som inte har geriatrisk klinik får man disponera några bäddar på exempelvis någon medicinavdelning om dessa inte är upptagna - vilket de oftast är. Rehab kan också skötas för de äldre inom geriatriken och man kunde ha palliativ vård knuten till denna klinik också. Tyvärr så saknar de flesta städer o landsting en geriatrisk klinik. Att starta ett hospice tog jag också upp. Vi får se om man tycker att jag och mina åsikter platsar på en vallista men jag har i alla fall försökt.

På fredag skall jag på begravning igen av en vän. Han ansåg att han inte hade något att leva för när han blev änkling så han avslutade sitt liv. Så synd , han var en fin människa och livet skulle ha behövt honom här på jorden en lång tid till. Det blev inte så men jag hoppas att han fått sin ro nu. Det ska bli en ljus ceremoni tror jag , i mitt minne var han en ljus och fin person. Vila i frid min vän S.



http://sv.wikipedia.org/wiki/Geriatrik

2 kommentarer:

  1. Det är hemskt hur det har blivit. Det är ju bara att hoppas att du blir invald i landstinget, med dina erfarenheter. Här i Stockholms län verkar landstinget mest syssla med SL:s trafik, som inte heller fungerar som det ska.

    SvaraRadera
  2. Trafik och kulturpriskandidater är vad många landstingsledamöter tror att de sitter med för att sköta. Jag blir så trött.

    SvaraRadera