torsdag 4 juli 2013

Bra och dåligt sällskap

Vilken dag -  en fantastisk annorlunda dag jag haft! Tänk att få lyssna på vår finansminister Anders Borg när han pratar om jobb och arbetslöshet i Almedalen. Där stod han och förklarade (tillsammans med några andra) om hur det var och vad man kan göra åt det och varnade för att det kommer att ta tid men att man tagit fram konstruktiva lösningar. Lättförståeliga beskrivningar som mig kickar liksom en hel del andra kvinnor i publiken. Det är sexigt med hästsvans och ring i örat om ni vill höra min åsikt (ni får den här i alla fall).

Vi har ätit en god lunch på lammfilé med goda vänner -  två av mina extra bröder Per och Henrik, Pia Hallström, Anybody och lilla Jag. Sedan strosade jag och mitt resesällskap runt och av en ren händelse hittade vi en skoaffär med rea! Äger nu ett par "sköna Marie-skor". Vilken tur jag har!

I en trädgård med vackra rosor minglade vi loss med Anna Maria Corazza Bildt och där förtärde vi ekologiskt odlade köttbullar, jordgubbar, tryffelsmör allt nedsköljt med ett gott argentinskt vitt vin. Vi är även lyckliga ägare till en tygkasse och ett blått förkläde - vi har tur som tokiga!

Tyvärr började det balla ur strax där efter. Vi hade efter ett tips dragit till en affär där man sålde ut ett konkurslager fina damkläder. Anybody den arma varelsen är shopoholic så hon "blev" med en snygg vinterjacka som av tyngden att döma hade blyfoder. Det såg lite löjligt ut när man såg hur hennes bärarm sakta tänjdes ut och blev längre och längre. Hon kan inte ta komplimanger heller min vän - hon stirrade bara konstigt när jag sa att hennes blå klänning gick ton i ton med sopsäckarna som var utställda vid vägen och kartongerna som man skulle stoppa urdruckna petflaskor i.

Kvällens talare trotsade alla beskrivningar när han extatisk försöka intala oss att han var feminist och i övrigt hade svaret på allt. Givetvis är det Jonas Sjöstedt jag talar om och maken till mundiarré kan ingen annan producera. För att skydda resterna av min mentala hälsa stängde jag av hörseln och ägnade mig åt igenkänningsspaning. Det fanns inga riktigt höjdare att vila ögonen på men herr Baylan strosade förbi utan att bevärdiga mig eller någon annan med en blick men han kände väl inte igen mig och Anybody så han är förlåten. Alexander Bard dök även han upp och han har blivit väldigt gråhårig i skägget måste jag säga. Om hans stylist hade svidat honom i den out-fiten han bar så förordar jag offentligt spöstraff för denne, det fanns ingen tanke på omgivningens välbefinnande där inte eller också var allt plockat ur Myrornas låda för osäljbart. Kanske utnyttjade Bard sin demokratiska rätt att se jäklig ut helt enkelt - vad vet jag? Efter en halv timmes svammel av dagens talare stod vi inte ut utan rymde fältet mot vårt boende.

Halvvägs upp i Europas värsta backar stötte vi ihop med en trevlig Karlstadsmoderat som föreslog att vi skulle ta en fika ett förslag vi tacksamt tog emot. Krogen verkade inte ha någon kaffeautomat så vi offrade oss för sällskapets skull och tog in vin. Det såg lite snålt ut så det blev ett rostat vitlöksbröd till. Det brödet var det något fel på för man blev fnissig och upprymd av det men vi kämpade på ändå - har man betalat för det så har man. Efter trevlig samvaro började vi tänka på refrängen och bröt opp från taffel för ett återtåg mot vårt tillfälliga hem.

Är det någon som vet hur Visbys suburban jungle ser ut - det vet vi. Efter en lätt felnavigering hamnade vi där och om vi inte fått hjälp av en vänlig hundägare så har man troligen hittat våra vitnande ben på Fårö eller något. Kan redan se Aftonbladets löpsedel :Känd M-kvinna mystiskt försvunnen efter krogbesök. Men inga skandaler här inte, vi är hemma. Då någon flyttat om tangenterna på datorn för att försvåra mitt liv slutar jag nu och nattar mig.

AB, SvD

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar