torsdag 31 mars 2011

Rörligt eller rörigt intellekt

Jag har alltid varit nyfiken och det har nog varit den egenskapen som lett mig genom livet. Slumpen har väl varit en bidragande orsak också om man ser till hur mitt liv gestaltat sig.

Jag älskar föreningar för där finns alltid ett gemensamt intresse som gör att just den föreningen existerar. Medlemmarna ger massor av spännande av egna erfarenheter och det man delar med sig av ger kedjereaktioner hos de andra som är där, man får nya infallsvinklar och tankar om mycket. Framför allt så stagnerar eller stelnar man inte som människa om man inte går in i ett sällskap för inbördes beundran för då faller allt spännande tänk som ett korthus.

Det är intressant att få dela andras tankar om saker och ting även om man inte delar deras åsikter - det kan däremot vara grunden till roliga diskussioner.

De flesta av "mina" föreningar ligger på det kulturella planet, det är landskapets kulturförening,några konstföreningar,Gustaf Fröding Sällskapet,stadens humanistiska förening, litteraturföreningen och några föreningar till. Den Konstvetenskapliga föreningen bildade jag själv då landskapet hade en skriande brist på en sådan. Under kulturen får jag givetvis sortera in hockeyföreningarna FBK och TAIF. I FBK fostrades en av mina bonussöner och han spelar numer i TAIF(Tingsryd).

Politiskt är jag medlem i den lokala M-föreningen och även i kvinnoföreningen. En del av kvinnorna åker upp till Stockholm och tittar på riksdagshuset och träffar M-kvinnorna i riksföreningen i dagarna.

Det är berikande som sagt att möta andra men ibland kan det vara tufft beroende på hur man själv känner sig eller på grund av orsaker som man helt enkelt inte rår över. Det gäller att ta vara på här och nusituationen så lever man ett rikt om än rörigt liv - man har ju inget annat liv att leva. Hur än dagen blir så "i morgon är en annan dag". Tar dagarna slut och ingen ny kommer till dig - då har du ändå levt ditt liv så gott det gick.

Nu måste jag rusa för jag råkade bli styrelsesuppleant i försäkringsbolaget jag alltid nyttjat.Jag var så nyfiken på hur det fungerade så jag gick dit på en bolagsstämma. Resten är historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar