söndag 3 april 2011

När kändisar får SVÅRA sjukdomar

då får de ofta mycket spaltutrymme i alla sorters tidningar. Ibland misstänker jag att det gör att de får en ny skjuts i karriären. Det heter att de vill berätta och ge sjukdomen ett ansikte. Jag vet inte om det hjälper och det känns lite ute när man tänker på den förste som verkligen exponerade sin dödliga(och skamliga sjukdom) Sighsten Herrgård. Han gick ut med att han hade HIV som utvecklades till AIDS och det var säkert ett bra sätt att avdramatisera sjukdomen.

Ingvar Oldsbergs prostatacaner vet vi mer om än vi förmodligen vill veta bara genom att läsa löpsedlar. Andra SVÅRA sjukdomar berättas det om utan att personerna har uttalat sig om dem,prins Daniels njursjukdom plockas fram i td och otid, samma gäller drottning Silvias förkylning.Alla klassas som svåra sjukdomar på löpsedelarna.

Dramatiska beskrivningar om sjukdomar som vanligt folk lidit av i alla tider blir fruktansvärda när den drabbar en kändis. Jämförelser och uttalanden saknar all grund. Senaste att berätta om sitt lidande är artisten Miss Li. I en tidning berättar hon målande om hur otroligt hemskt hon har haft det med sin SVÅRA sjukdom.

Hennes reumatiska sjukdom har givit henne smärtor som varit som förlossningsvärkar. Förlossningssmärtorna är vidrigare än vid vanliga förlossningar för det gäller ena gången att föda barn via axlarna, nästa gången via benen.

Jag förstår att man som artist äger en dramastisk ådra och använder den - men det här är löjligt enligt mig. Själv har jag fött flera barn och hur jag kände smärtor var olika vid de förlossningar och de är definitivt inte jämförbara med med hur jag upplever min reumatiska sjukdom. Teatraliska utspel blir löjeväckande om de görs som de görs av denna artist.

Alla vet att barn inte kommer till världen via axlar eller via knäna - de kommer ut ur sin mors underliv. Visst det känns men det är olika från föderska till föderska och vid förlossningar av samma moder. Riktigt löjligt blir det när en kvinna i 25-års åldern sitter och talar om sin sjukdom och och gör jämförelser om förlossningar - hon har inga barn och har inte gått igenom några förlossningar.

Miss Li har en reumatisk sjukdom, det har jag också. Det finns riktigt bra mediciner för dessa smärtor och både hon och jag har sådana så där är vi lika. Jag har fött barn men inte hon nu tycker jag därför att hon kan tala ut om denna vanliga folksjukdom hur mycket hon vill men använda fakta när hon talar. De osannolika saker hon jämför med gör att hon bara verkar att vara ute och cykla. Det är i och för sig en utmärkt motion för reumatiker om de inte har för svåra artriter.

1 kommentar:

  1. Ja, man kan ju just undra varför det är så speciellt när en kändis får en svår (och gärna kronisk)sjukdom.
    Jag har själv RA och det tog två år innan de (läkarna) ställde den diagnosen och ytterligare flera år innan jag fick "den magiska sprutan" som gör att jag kan leva ett normal (vanligt) liv och arbeta heltid (på kontor) - lycka hade det förstås varit om den saken hade varit fixad på bara ett halvår.
    Jag har delade känslor över kändisarnas sätt att dramatisera sina öden och jag tror säkert att media hjälper till att måla upp bilden.
    Alla som drabbas av sjukdommar, olyckor och annat har samma helvete.
    /anti-tanti

    SvaraRadera