fredag 18 februari 2011

Att missbruka orden sorg och död som Aftonbladet gör får mig att äcklas

För några dagar sedan omkom två unga flickor från min stad när den båt de sov ombord på sjönk i en vik i Vietnam. Det var 11 unga människor som dog och de var från många olika nationer.

Det är ofattbart när ens barn dör just när det är på väg in i det vuxna livet. Så plötsligt är livet slut och de anhöriga står där med sin sorg och alla frågor - frågor som många gånger förblir obesvarade. Jag förstår hur vidrigt det är eftersom min "Flicka som skrattar i vinden" var i samma ålder som dessa flickor när de dog.Det är ofattbart att förlora ett barn och sorgen är svår och hårdtacklad - lika hårdtacklat som faktumet är ditt barn är oåterkallerligt död.

Jag förstår hur svårt flickornas anhöriga har det det har med vanlig enkel empati att göra och att jag har den tvivelaktiga erfarenheten av en död dotter. Därifrån till att säga att jag sörjer flickorna är det ett lögnaktigt steg, men hemskt tycker jag det är.

Aftonbladets lokala löpsedel tycker jag därför är hemsk idag. En svartvit bild pryder den och under står det:KARLSTAD I SORG. Den är en stor lögn för så är det inte- De närmaste sörjer men i staden är allt som vanligt och man pratar inte särsklit mycket om händelsen. Nämner någon något så är de ofta med att man konstaterar att det är hemskt.

Denna skandal och sensationsjagande blaska talar också på "löpet" att flickorna omkom på DÖDSKEPPET. Den båttypen finns så vitt jag vet inte och enligt tillförlitliga källor var det en djonkliknande båt.

Jag köper inte en tidning som försöker skaffa poäng och lösnummer på en tragedi som berör två familjer där livet aldrig mer blir sig likt.

Jag köper inte Aftonbladet sedan tidigare, det här får mig att vilja be folk bojkotta denna "skittidning.

Jag sörjer inte flickorna - sorg är privat tror jag.Vad jag gör att jag tänker på flickornas familjer och jag känner med dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar