tisdag 3 juli 2012

Vart var du Magdalena Ribbing?

Till att börja med vill jag delge er alla ett visdomsord lika självklart som att man inte skulle äta av den gula snön när man var barn. Åk ALDRIG cykel nedför Donners backe i Visby om du inte är säker på att fordonet är försett med fotbroms! Så nära att jag rev Debatthörnet så det inte var sant och vart skulle Belinda då stått och tjattrat övriga dagar i Almedalen. Jag är väldigt mör i akterkastellet efter den bumpiga färden.

 Undersökandet om var man serverar de godaste gratismackorna kan nog anses för avslutad nu och det var lite överraskande hos ICLD (de med det godaste kaffet). Ett lunchseminarie där som handlade om korruption i kommuner välkomnade oss deltagare med matiga underbara smörgåsar  fyllda med salami,grönt och en fin brieost. De vara delikata, många och fanns både grova i mörkt och ljust bröd.

 Min oförtrutna undersökning om gratismat i Almedalen kommer att fortsätta hela vistelsen - inga mödor skall sparas här inte för att hjälpa min efterkommande Almedalsbesökare. Jag har ätit mycket goda mintkarameller hos Region Västerbotten och även fått smaka renklämma. I morgon äter jag frukost med Eskil Erlandsson och några andra medan vi pratar om mat från jordbruket. Torsdag blir det lanseringsmingel för gotländsk mat. Kommer dock att utesluta rose'vin vid alla möjliga och omöjliga tillfällen.

 Många och intressanta seminarier blir det under dagarna  och även framöver. Intressanta fakta och onödigt vetande varvas hela tiden. Vet ni att den genomsnittlige mututdelaren i Sverige är man och 46 år? Den som blir mutad är också man och 53 år gammal. Information som ingen skall behöva vara utan - eller hur?

 Vid ett tillfälle strax innan ett seminarie startade, längtade jag enormt efter en expert på Vett o Etikett . Magdalena Ribbing hade varit perfekt att tillgå just då. En av panelmedlemmarna började på ett både disträt och  noggrannt sätt sköta sin munhygien med mellanrumsborste och sedan tandpetare. Jag blev så häpen så jag bara gapade medan den orala ritualen genomfördes inför öppen ridå. Nypetad och fin i sin mun slutade mannen med att stoppa båda verktygen i bröstfickan och sedan sätta sig ned. Min koncentration kom av sig helt efter det och jag var en mycket dålig mottagare av budskap och information.

 Höll helt på att glöm trots att jag är moderat att Fredrik Reinfeldt var kvällens talare - fast nu ljög jag en aning. Det är svårt att formulera sig utan att man låter alltför partisk men här kommer ett försök:
Reinfeldt höll ett bra tal välformulerad,välmodererad och lagomt ledigt. Kort och gott ett bra tal som jag glatt köper, MEN jag skulle önska att det var lite mindre lagomt och kryddat med lite mera jävlarannamma. Så vill jag att det skall vara för Fredrik är trots allt inte statsminister i landet lagom.

 Nu skall det bli dusch och sänggånende för man måste vara fräsch vid frukost med landsbygdsminister och seminariet på eftermiddagen med the one and only ANDERS BORG.. Vad mer kan en kvinna begära?

 Sov söt och kom ihåg att gå hem innan ni lägger er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar