tisdag 17 juli 2012

Turneliv

Jag och min luggslitne riddare är på turne i Sverige. Vi hemsöker folk vi känner och gör nedslag i deras tillvaro. Skämt åsido så är vi ute på en lite semester och gör små tillslag hos släkt och vänner. Vår semester startade som så ofta för med att vi i den leasade bilen åkte till Alingsås och svågern och svågerskan. Två trevliga dagar med svåger Börjes eminenta matlagning och lite allmänt slappande följdes av en tripp till Öland och besök hos hockeysonen och hans familj.

 Göta kanal har ofta kallats för skilsmässodiket för att det får familjekonflikter att blossa upp och ge bränsle till alla interfamiljära dispyter att bli som nya. Konstigt att ingen utnämner Ölandsbron till Skilsmässobågen på samma grunder. Varje gång jag kör över denna bro så överfalls jag av en otrolig lust att slita lös växelspaken och banka den i skallen på mannen i mitt liv. Käre maken är självutnämnd co-driver åt mig och ser saker som han tror jag är omedveten om. Jag kör för fort/sakta/ojämnt/aggresivt och rent allmänt dåligt och livsfarligt. Om det finns en enda fil att köra i så har jag lik förbaskat kört i fel. Varje år är det likadant och myteriet i bilen är mycket nära men jag kan inte göra myteri när jag själv är kapten.

 I två dygn har vi njutit av gästfrihet och minsta barnbarnet Filippa - vi klarade livhanken som vanligt vid vår brofärd. I morgon blir det allvar igen då skall bron åter korsas, med en bil knökfull med loppisfynd. Stora Alvaret är en trevlig plats måste jag tillstå men bäst av allt är loppisbodarna i varenda buske. Baksätet är fullt av prylar som en jättefin femarmad taklampa i brons och porslin - tror att man haft Jesserot och stam som förebild med porslinsträdstammen i mitten. De fem armarna har stora hängande porslinsrosor längst ut (20 stycken) i vackert rosa färg. Finishen på hela armaturen är av påmålade guldrankor. I en låda bredvid står en äkta imiterad byst av "påskliljan" två grodstatyer och en sextondelars vardagsservis. Ni skulle bara veta vilka fynd jag lämnade kvar i bodarna.

 När vi vaknat och ätit frukost i morgon kör vi mot Skåne för att besöka vänner där. Jag undrar hur de skånska loppisarna är, men det blir vi snart varse. Maken längtar så efter en hög,mörk och snygg statyett att ha på en pidestal så det tycker jag nog han bör få - sedan får vi köpa en pidestal också för det äger vi ingen.

 Livet blir inte mer spännande än vad man gör det till, nu skall det bli olidligt spännande att se vilka fynd vi gör i morgon och framöver. Det blir ooliiiiidligt spännande.

4 kommentarer:

  1. Det låter som om ni får hyra en släpkärra för att kunna frakta hem alla fynd.
    I alla fall om ni fortsätter i samma takt. =)))

    SvaraRadera
  2. Tyvärr blev det bara några fjuttisar som gick ner i väskorna. Det är mycket ont om marmorstatyer och äkta tanghästar på loppisar har jag insett.

    SvaraRadera
  3. Två nätter är alldeles lagom att hemsöka sina vänner och släktingar - då hinner man tala färdigt, ingen förväntar sig att man hjälper till med servicen eller matpengar och man är välkommen tillbaka.

    Mitt ex och jag åkte runt både i Finland och Sverige på det viset några somrar, billigt och bra.

    SvaraRadera
  4. Det är hur trevligt som helst att hemsöka nära och kära. Din resa nu Ister är dock helt annorlunda för du skall njuta av att besöka din älskade dotter i det stora landet. Njut Ister!

    SvaraRadera