onsdag 1 juli 2015

Sverigedemokraternas afton i Almedalen och min dag i den samma

Jag var spänd och nyfiken på dagens talare i Almedalen som var Jimmie Åkesson så jag ordnade sittplats för första gången i mitt Almedalsliv. Efter gårdagens tal av Ebba Busch Thor förstod jag att Åkessons talskrivare förmodligen hade arbetat febrilt för att kunna matcha hennes tal. Man överglänste inte Ebba men jag tycker nog att han höll ett bra tal utifrån sina premisser. Åkessons retorik blir bättre och bättre och hans aggressiva uttalanden var mer nedtonade och mer välformulerade. Små skojigheter kryddade även talet.

Efter det obligatoriska tugget om vår invandringspolitik så pratade han om terrorister och i synnerhet om IS. Missminner jag mig inte så lånade han ett citat från Palme då han sa något som låt som : "Dessa förbannade mördare" - snyggt lånat och återanvänt!

Plötsligt så stod FAMILJEFADERN Jimmie framför oss och bjöd på små bitar ur sitt eget liv med sambo och son. Han berättade om vaknätter blöjbyten och leenden som överskuggade alla besvär. Det gick hem hos publiken som verkade öppen och glad trots ett överskott av poliser som övervakade evenemanget. För bara några år sedan bestod publiken av hårda gossar i dressmankostymer, nu var alla åldrar representerade för det var en hel del barnfamiljer där. Öppenhet med vilket parti man tillhörde var stor så både klänningar och t-shirtar var dekorerad med SDs logga och blomma. Mina egna fördomar fick sig en näsknäpp när en "uppenbarligen färgad" man stegade förbi mig iklädd en t-shirt med blomma och allt ivrigt pratande med en annan SD-anhängare.

Resten av talet handlade om barnen från fosterstadiet och vidare.Partiet ville avsätta en "barnmiljard för att värna barnets rätt på alla vis. Bättre neonatalvård, fler barnmorskor och sedan bra förskolor där personalen inte som nu är alldeles utarbetade och sjuka. Det var mycket om barnen och vikten av värna barnens uppväxt samt barnens familjer. Uppdelningen av  på föräldrapenningen var helt familjens ensak (något jag tycker också). Allt gick hem hos publiken utan att någon extas utbröt. Talet avslutades med att Åkesson lovade att SD kommer att bli Sveriges främsta parti - då jublades det ordentligt.

Utan att dela partiets ideologi måste jag säga : Snyggt arbetat och ett välformulerat tal! Ni jobbar bra på att tvätta bort ert dåliga rykte och bli rumsrena.

Granntantens dag i Almedalen:

Sovmorgon ända till klockan 9.
Efter en lätt sanering av min lekamen en storståtlig frukost på kaffe och sparade gratiswraps (det är det samma som för hette tunnbrödsrulle).
Rask promenad mot Cirkus Almedalen med stopp för att köpa en tunn sjal att täcka min solkremerade nacke med - sitt aldrig ute i solen och försök blogga i telefonen!
Date med facebookvännen Fredrik.
Teliakaffe för att få upp ångan
Seminarium om bilens plats i staden och om el- o hybridbilar.Goda smoothies, loka och kycklingwraps. En stor skål med räksallad medtogs för att bli lunch.
Nordea kaffe och chokladboll såg till att blodsockret höll sig på en fin nivå.
Passerade raskt Gudrun Schyman och Förfärligt Intiativ
SvD bjöd på mingel där man kunde prata öga mot öga med journalisterna där.Träffade Edward Blom som med van hand gjorde iordning en flaska mat till sin söta son på sex veckor medan hustrun väntade med honom i famnen.
På Campus Gotland pratades det om ett spännande projekt - bygg en ny Göta kanal från Göteborg till Vänern. Bra inslag i infrastrukturdebatten av engagerad panel. En sådan satsning kan göra att man undviker jordskred, översvämningar, men får ett ökat fartygsfraktande till/från olika vänerhamnar. Mindre belastning på vägar och järnväg samt mindre utsläpp. Efter ett inspel från en örebroare i publiken så kunde man se en utvidgning av det hela till en Svea kanal med en koppling vidare mellan Vänern och Mälaren. Spännande ideer som kan ge hur många nya arbeten som helst och särskilt om man handgräver kanalen som på den gamla goda tiden.
Åter till Telia för tankning av kaffe.
Letade upp en parkbänk för att höra Jimmie Åkessons tal, åhörde talet för att senare recensera det.
Promenad förbi alla uteserveringar där bland annat Hasse Aaro satt, och sedan åt jag och Fredrik lite glass. Aro kom gående förbi oss och troligen följde han ett nytt spännande spår eller annars var det fel på hans skor för gången var något rullande.
Bloggtime!

I morgon blir det rivstart med frukostseminarium hos Nordea med Fredrik igen medan min almedalssambo Henrik får sin skönhetssömn.

Mitt politiska liv är i sanning inspirerande - eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar