lördag 4 juli 2015

Ljumma vänstervindar i Almedalen

När min tvättpåse svämmar över och det endast finns ett par rena trosor kvar i resväskan då ska man resa hem. Det här har varit en lugn dag när man nästan har påbörjat sin Almedalendetox på plats genom att ströva i ett Visby där nästan alla tält är borta och seminarierna är lika sällsynta som oskulder på en bordell. Tror att det fanns några som behandlade genusperspektivet inom tågtransporter men jag var varken inspirerad av det eller hade den intellektuella kapaciteten för att tillgodogöra mig budskapet. Vi (jag och min Almedalssambo) har tittat på båtarna som fanns kvar i hamnen, ätit en överdos god glass efter att ha intagit Borgarbiff med tillsatta blåbär från Casserolls Foodtruck. Gott råd från min facebookvän Kryddan Peterson. Vi kunde även tagit rödgrön röra men det var för magstark.

Botaniska Trädgården i norra delen av Visby hade många underliga träd men jag vägrade att fotograferas framför det märkliga trädet Apskräck för det kan föda fel associationer. Många fina kyrkoruiner besöktes också under dagen, så märkligt att murarna ännu står kvar efter 800 år. Jag har sagt Hej Då till Teliafolket och lovat återkomma nästa år , sedan en snabb koll hur andmamman i blomkrukan på Donners plats mådde. Hon var lugn och fin där hon låg och ruvade.

Tyvärr missade vi att V hade allsång på stranden med tal av Jonas Sjöstedt men det är smällar man får ta här i livet. Det hela jämnade ändå ut sig vid Jonas tal (vilket lördagsnöje en kväll på Gotland) det hela inleddes med en trubadur som sjöng på arabiska och det enda ord jag kunde härleda var Allah. Kanske det var en förbön för Jonas vad vet jag?

Jonas tal då? Det var det ljummaste jag upplevt från hans sida men han jonglerade frisk sina visioner och drömmar. Han pratade om staten och kapitalet som vanligt med damen stående snett bakom mig taktfullt dunkade takten med sina Ship to Gaza -insamlingsbössor. Jonas ljög en skvätt också när han berättade att man lyckats få till det med glasögonbidrag till barn - något som ingen tidigare haft. Kvalificerat skitsnack! Mina ungar fick det på 80-talet och jag tror det var Landstinget som stod för det. Ett annat ord som flitigt användes var barnfattigdom, jag förstår mycket väl vad han ville förmedla men i det här fallet är det faktiskt så att föräldrarna är fattiga. Jag får helt fel vibbar av det ordet så för mig är barnfattigdom = någon som har mindre än fyra egna barn

Det var ett ljumt tal i en Almedalspark som i luften var flera grader varmare. Applåder fick han av de tappra men redan frälsta som härdade ut i lördagskvällen.

Ledsen Jan Björklund, imorgon får du tala utan mitt stöd för då reser jag hem. Får kolla dig på TV-playen hemma så du kan få betyg du också.

Hej då Almedalen vi ses nästa år.

2 kommentarer:

  1. Jag reagerade också på det där med glasögonbidraget. Min son fick fria glasögon redan på 70-talet. Som baby såg han ut som Mr Magoo, om du minns den tecknade vindögda förvirrade farbrorn. Så sonen hade glasögon redan vid två års ålder. Helt fria. Tror också att det var landstinget. När dottern fick glasögon i slutet på 80-talet tror jag vi fick halva kostnaden fritt och stod för resten själva.

    SvaraRadera
  2. Jag reagerade också på det där med glasögonbidraget. Min son fick fria glasögon redan på 70-talet. Som baby såg han ut som Mr Magoo, om du minns den tecknade vindögda förvirrade farbrorn. Så sonen hade glasögon redan vid två års ålder. Helt fria. Tror också att det var landstinget. När dottern fick glasögon i slutet på 80-talet tror jag vi fick halva kostnaden fritt och stod för resten själva.

    SvaraRadera