tisdag 1 juli 2014

Som marimekkogardiner när jag var ung

var hela bakgrunden smyckad på almedalsscenen när SDs Jimmie Åkesson höll sitt tal idag. Riktigt snyggt och på något sätt framhävande hur svenskt det partiet är. Motsägelsefullt - absolut, men lik förbaskat en skicklig scenografi. När anhängarnas jubelrop blandades med burop och visselkonsert tackade Åkesson för att så många var där och verkade glada att se honom. Inledningsvis undervisade han oss om att SD inte var rasister, om svenska hjältar som kämpat mot rasismen och om att de inte är invandrarfientliga heller. Efter det beskrev han sitt besök i ett flyktingläger och de gripande livsöden han fick ta del av där för att sedan berätta om vad SD tänkte göra för svenska folket. Snyggt frieri till de äldre och pensionärer blev det av det, då han förklarade hur eftersatt åldringsvård kunde berikas med pengar som nu användes till felaktig flyktingpolitik och bistånd. Pensionsskatten ( denna konstruerade politikernagel) den lovade Åkesson ta bort. Enkel operation att göra det eftersom den inte finns från början.

Jimmie Åkesson skrämmer skiten ur mig med sitt upplägg och med sin retorik - han serverar sin politik så skickligt så att de som är missnöjda säkerligen sväljer den som medicin mot sitt eget elände. Jag ryser både invärtes och utvärtes när jag tänker på vad SD kan göra med min framtid, men det gör inte att jag gillar att man delade ut tygväskor från Normaldemokraterna med trycket JIMMIE ÄR ETT SVIN. Saken blev inte bättre av att man tagit dit en livslevande gris - döpt till Jimmie. Undrar vad djurskyddet säger om det?

Mina seminarier idag har varit om stadsbyggande - Per Schlingman startade där och det var intressant. Biodling var också kul och turen ombord på fartyget Karlskrona var inte dumt heller. Moderatkvinnornas mingel och senare även stora moderatminglet fick avsluta kvällen.

Vill inte skryta eller så men jag har även snackat med intressanta kändisar (konstigt nog bara Karlar) men det kommer i mina memoarer.

I morgon tror jag att Arla skall få bjuda mig på gratisfrukost innan jag minglar vidare i Almedalen.

1 kommentar:

  1. Åh, jag älskade också "blomstermotivet" bakom Jimmie Åkesson. Men .. FÅR man göra det? :-/

    Men på tal om att bli skrämd .. det finns inga som skrämmer mig mer än Gudrun & Gustav. Deras visioner och fanatism som ska betalas av "lyckligare och friskare" människor är så orealistiska när man sätter sig och försöker att få någon rim och reson i det hela att jag blir mörkrädd. När jag tänker på vad DE kan göra med min framtid så framstår Jimmie Åkesson som ett helt ofarligt alternativ.

    Allt vi tror oss äga och ha kan med ett penndrag tas ifrån oss .. blir jag plötsligt väldigt medveten om!! ;-O Är det kanske dags att tömma spargrisen i en utländsk bank i stället för den gamla vanliga på Stora Gatan?

    Men .. allt är inte Almedalen och alla kvinnor är inte Gudrun. Jag har hittat den perfekta bloggen för oss .. Skönhetskabinettet!! Som numera finns bland mina favoriter .. läs och njut!! Särskilt inlägget "På Instagram - Gia Genevieve. Missa inte länkarna!! :-)

    SvaraRadera