onsdag 7 augusti 2013

Politiskt arbete

Det är fortfarande högsommar men om några veckor är alla arbetsplatser fullbemannade igen liksom skolorna. Våra politiker i regering och riksdag kommer snart vara på plats och även folkvalda längre ner i hierarkin i kommuner/landsting skall snart starta upp höstens möten. Viktigt är allt arbete inför nästa års val som är i gång överallt och som skall ökas på och breddas åt alla håll och kanter.

Mitt politiska arbete är inte så stort, men engagemanget är lite större. Jag har inte heller ambitionen att försörja mig som politiker eller bli en politisk fixstjärna - det får andra göra. Jag lyfter en konungslig summa av cirka 500kr (efter skatt) för mitt arbete i miljönämnden per månad men ingenting för inläsning av ärendena som behandlas där - men det är lika för alla som inte är heltidsarvoderade. Man måste skilja på det även om gemene man inte gör det -" alla vet att alla sorters politiker öser in pengar till sig från skatterna". Vi som accepterat att vara förtroendevalda har också accepterat de ekonomiska förutsättningarna och att de är olika vad man verkar som, i vilken omfattning och var. Det går inte att jämföra äpplen och päron oavsett om det är inom politik eller inte. Viktigt är att man vet hur man ställer upp och varför och hur man kan supporta andra som är bättre lämpade för högre politiska uppdrag än en själv. Jag har mina favoriter till landsting och till riksdag - de kommer jag att göra allt för att jaga röster åt och prata för (det gör jag redan) när tillfälle gives.

Jag har kandiderat till landstinget med en personlig drapa om vad jag vill göra där, men chansen är nog minimal då många känner sig kallade och platserna är begränsade. Men vi får se och det är ingen idé att spekulera om hur det blir längre fram.

Har just kommit på att politiskt arbete är så mycket mer än de stora jobben, vi är många som gör det där som aldrig syns och ganska ofta inte heller får ut mer än personlig tillfredställelse och mat. Det skall inte föraktas för det är så otroligt kul att vara med på sin kant. Alla frivilliga som ställt upp på kongresser och möten, städare och valarbetare alla gör ett otroligt arbete för något de tror på (förhoppningsvis) och för att de tror på samma sak.

Mitt politiska engagemang är bredare än jag trodde när jag tänker efter : kampanjare, medhjälpare i diverse olika arrangemang. Jag har knackat dörr, delat ut vatten, nattvandrat e t c , e t c. Under våren startade jag upp en träffpunkt öppen för alla och som jag fick otroligt fin hjälp och stöttning med från så väl seniorer som mufar. Det blev faktiskt en succé även om det är jag själv som säger det som fortsätter i höst. Att vara ute och kampanja är mycket roligt, men det kan vara mindre roligt att vara den som är ansvarig (jag) för att kampanjfolket finns på plats varje lördag på gågatan. Det är svårt när vuxna tydligen inte har vare sig kalender eller tillgång till telefon , sakta blir det bättre kanske beroende på att ett val är i sikte.

Nu håller jag på med ett mycket viktigt projekt som inte alls många tänker på att det görs och vilka som gör det - vi är ett litet gäng som håller på och flyttar vårat kansli! Skitigt, varmt och smitfulla containrar till otroliga mängder skräp. Fördelen för mig är att jag var med och plockade ur köket och packade ner i massor med flyttlådor så jag vet var alla prylar är. Nackdelen är att tyvärr att köket som jag skall ställa in i på nya stället inte är färdigt än, faktiskt inte påbörjat en gång. Nu bär vi lådor, packar och slänger skräp - någon skall ju göra det och det är faktiskt ett sorts politiskt arbete det vi i fotfolket gör. Fungerar det inte på bottenplanet så fungerar det inte heller i takvåningen.

I DN idag kan man läsa hur mycket X-politiker tjänar och jag förvånas över att så många kommer från S, gör inte ni det?




DN  http://www.dn.se/nyheter/sverige/ex-politikerna-som-gor-miljonvinster/

2 kommentarer:

  1. Ditt politiska arbete påminner om det jag gjorde i RBU (Rörelsehindrade Barn och Ungdomar) i många år. Det är också en form av politiskt arbete, handikappolitiskt.

    Jag vet inte vad det är som gör det så fantastiskt. Kanske är det att alla drar åt samma håll (oftast iaf) och att man märker att man faktiskt kan göra skillnad. Man är med och påverkar. Det blev 20 år sammanlagt, både på länsplan och på riksplan. Jag vill absolut inte vara utan de åren. Och tänk så mycket människor man träffat som man aldrig skulle ha mött annars.

    Antar att det är liknande saker som driver dig också. För det är då inte lönen iaf. Tillfredsställelsen är lönen för mödan....:-)

    SvaraRadera
  2. Nej inte lönen inte men det är rasande roligt faktiskt att göra något man tror på. Ditt arbete håller absolut en politisk del, för till syvende och sist så är allt politik.

    SvaraRadera