onsdag 28 augusti 2013

I min lilla del av Världen är det sol och stillhet

Fruktansvärda saker händer runt om kring i Världen men jag har kommit till ro med mig själv i en turbulent omvärld. Jag är inte vaccinerad mot att man gasar ihjäl folk i Syrien eller att USA, England och Frankrike börjat att skramla med sina vapen. Inte heller är jag okänslig för att en dålig skolledning inte lyckades stävja mobbning och övergrepp utan att kalla det upptåg när äldre elever nollar de nya elever med misshandel och övergrepp. Det är tragiskt när man måste stänga en internatskola och skicka hem 200 elever för att  ingen stoppade "upptågen", men inget barn skall utsättas för övergrepp i synnerhet när det finns vuxna i närheten som skall kunna avstyra det. Mördarbakterier dödar människor genom att äta upp vävnader. Janne Josefsson pratar i TV om dålig asfalt som dödat trafikanter - det är mycket elände nu.

Här sitter jag trött för att det varit en lång dag men mår bra med att vara jag. Mannen i mitt liv sover uttröttad men nöjd för han är inne på tredje heldagen med sina studier i historia på universitetet. Han försvinner tidigt på morgonen med portfölj och rollator och sedan kommer han hem trött men glad. Jag själv mår gott efter att pappa kommit in på korttidsboendet i väntan på permanent demensboende. Pappa verkar mycket nöjd med livet, han äter bra är glad åt allt även om han inte känner igen oss. Det är lugnt och tryggt på boendet och personalen verkar tycka om det de gör och de gamla som bor där.
Den enda lilla tagg av oro är att vi igår fick veta att hemtjänsten drog ut pappa i trädgården utanför sin lägenhet och satt honom där i rullstolen. Han blev glömd där och blev sittande i spöregn tills en gammal dam i samma hus upptäckte hans belägenhet och slog larm. Tre dagar senare hamnade han på sjukhus. Man borde göra en Lex Sara anmälan, men ingen av oss orkar, det får vara även om det gnager inombords.

På lördag skall jag ha herrmiddag igen efter en sommar som inte var någon uppladdningstid precis. Det skall bli underbart härligt och jag har tänkt ut en hyfsad middag. Vad tror ni om en högrev som gräddstuvats med kantareller, hemlagat potatismos och en blandning av hemodlade brytbönor och morotsslantar. Efterrätt blir hemlagad fruktsallad med grädde, tre av de tolv herrarna har diabetes så söta efterrätter är uteslutna. Lämpliga viner serverar jag till. Kaffe, kaka, whisky/cognac och cigarr blir som vanligt avslutning men då får man aldrig glömma de trevliga samtal vi har. Vi avhandlar allt möjligt och omöjligt och det är underbart - jag ser verkligen fram mot lördagen.




DN http://www.dn.se/nyheter/sverige/lundsbergs-rektor-godkande-krankning/

AB http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article17369819.ab

5 kommentarer:

  1. Vad skönt att din pappa trivs så bra på boendet. När jag skriver det ordet som kom jag att tänka på en sak som en god vän sa en gång. Angående det här hur vi slänger oss med vissa uttryck i vissa sammanhang. Den här väninnan har två söner, en funktionshindrad A och en alldeles vanlig son B. Hon berättade hur hon själv uttryckte sig när sönerna flyttade hemifrån. A flyttade till eget boende medan B flyttade hemifrån.

    I alla fall så är jag glad för din skull att det verkar ordna sig med din pappa. Men sedan blir jag lite förvånad. Får du vara med på herrmiddagen? Hur går det till? Könsbyte eller?.....:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jäpp! Fördelaen med att jag ordnar herrmiddagar är att jag som enda kvinna är med. Karlar det är mitt liv se (stulet från Söderkåkar). Det är roligt, det är karlar som jag handplockat för att de är så trevliga och det retar onda tungor så obeskrivligt då det finns folk som tror att bjudningarna är orgier. De får tro vad de vill - jag bjuder hem MÄNiskor som jag kallar mina bröder(en är min man dessutom) det är toppen med självadopterade bröder.
      Att pappa är omhändertagen på bra sätt är underbart. Dina reflektioner stämmer när du skriver om flytta hemifrån/eget boende, man säger lite så.

      Radera
  2. Hej! Vad skönt att du verkar få en veganfri herrmiddag! Kram Charlotte

    SvaraRadera
  3. Bra att din pappa äntligen fått plats på ett boende. Förstår att det gnager i dig att han glömdes ute i regnet. Såna saker gör mig heligt förbannad!

    Trevligt att det är dags för herrmiddagen igen.
    Med den menyn önskar jag nästan att jag var en herre själv. Så jag kunde få en inbjudan till middagen. =)

    SvaraRadera
  4. Till er alla - det är underbart att pappa äntligen är trygg - och vi hans barn är också trygga.

    SvaraRadera