tisdag 23 augusti 2011

Byte av hovleverantör

När jag köper något så är det inte bara själva prylen eller plagget som avgör om jag handlar.Jag vill ha ett trevligt bemötande och kunnig personal vad jag än handlar.

Jag behövde nya jeans och sedan länge undviker jag specialbutiker som JC som pesten. De anställda ser ingen över 20 om man inte är den som betalar åt barnet eller barnbarnet och de har ju bara barnstorlekar.KappAhl droppade en byxbroschyr i min brevlåda med massor av förslag på allsköns benkläder till bra pris. Flera gånger har jag efter mycket provande och letande fått jag i något som gått hyfsat till min figur. Det är helt uppenbart för mig att det är svårt att få perfekt passform på mina kläder - jag är kort,tjock och försedd med taxben - men den kroppsbyggnaden är inte på något sätt unik det ser jag dagligen. Titta runt på gatorna där du går - väldigt få kvinnor vacklar fram på skyhöga klackar på sina långa bambiben och med en totalvikt av 42 kilo till en längd av 185 cm.

Att inte ha modellmått betyder inte att jag vill vara både snygg bekväm när jag går ut men det är svårt tametusingen om inte kläderna passar.Expediten på KappAhl var måttligt road av att jag på hennes fråga om vilken sorts jeans jag ville ha, svarade jag :"Jag vill ha modellen som ger mig långa ben,snygg hållning och svanhals". En sekund trodde jag att kvinnan skulle bita mig i halsen. Jag vet inte vad hon väste till mig men jag blev helt säker på att jag inte ville ha byxorna hon slängde till mig. Materialet i dem verkade vara K-märkt banlon och det var dubbel resår i midjan. Det är inte modellen som jag tror jag känner snygg i så jag promenerade ut ur affären.

Åhlens har aldrigt varit min butik,aldrig någonsin men idag blev jag omvänd. Efter att ha dragit samma 'skämtsamma' beskrivning på hur mina byxor skulle vara så log tjejen och plockade fram ett par byxor i rätt storlek och visade mig till provrummet. Brallorna satt ursnyggt!! Färg form allt var bra när jag ålat mig i dem.Som krona på verket kom expediten med ett blått skärp för att jag på ett bra sätt skulle kunna framhäva min läckra kvinnliga figur.

Jag svalde betet kroken och flötet med - och nu gratulerar jag Åhlens till deras smarta, trevliga personal. Jag köpte brallor,bälte och säljsnacket och kände mig nöjd med min läckra figur. Nu har jag ny hovleverantör som ni förstår.

7 kommentarer:

  1. Grattis till ditt nya byxköp! Visst är det en härlig känsla när man väl hittat något man stormtrivs i, efter idogt letande och provande!
    Jag skulle också behöva en sån där personal som springer och hämtar grejer till mig, som direkt sitter perfekt när jag kommer in i provrummet. Kanske skulle jag ge Åhlens här en chans, jag också???
    Ha en fin dag! Kram!

    SvaraRadera
  2. Trevlig personal är bäst - efter att ha fått en läcker kvinnlig figur. Nu skall vi åka till Alingsås för svägerskan blir jubilar (diskretionen gör att jag inte nämner några siffror.Det blir trevligt.

    SvaraRadera
  3. Du har rätt, ett schysst bemötande är viktigt. Jag återvänder inte till varuhus/affär/krog/kafé där personal vågat bemöta mig översittaraktigt. Det händer tack och lov inte ofta.

    SvaraRadera
  4. Efter att ha varit i USA två veckor och shoppat känns det trist att komma till Sverige - INGEN kommer frivilligt och hjälper en... i USA var det otänkbart att inte personalen skulle vara vänlig och hjälpsam.

    SvaraRadera
  5. Grattis till lyckat byxköp!

    Kan tipsa om märket Brax, svindyra jeans, (ett par kan kosta 1300:-) men så många bra modeller det finns och med riktig jeanskänsla. Jeansen har en liten märkning i etiketten, med olika färger, en för korta ben, en för normallånga, en för långa ben. Dessutom är det lätt att se vilken modell som passar dem som har smala lår men är rund om midjan, eller om man är smal om magen, men har tjocka lår, är det också lätt att hitta rätt. Om det nu inte finns perosnal att fråga.
    Om Åhléns har Brax vet jag inte, men de finns på bl a Peter Hahns postorder.

    Som sagt, de är dyra, men jag har några par som jag köpte för flera år sedan, så kostnaden per användning är låg ;-)

    SvaraRadera
  6. Tack för muntra tillrop och jag skall genast kolla upp de dyra men välfungerande jeansen.Fortsätter dock på Åhlens om den andra personalen är lika bra som sist.

    SvaraRadera