lördag 16 april 2011

Bokstavsbarn i min generation

Det blir allt vanligare att man skall etikettera eller facklista människor efter olika kriterier. Den som inte har någon snitsig titel (som var så viktig förr i världen) så bör man åtminstone ha minst en diagnos att skylta med.

Vi är i Alingsås för att fira en bland många födelsedagar och alldeles innan jag slog ihop mina (blå)bruna korpgluggar så kom insikten om att jag är ett bokstavsbarn. Min mamma, de tre första barnen i syskonskaran och många många fler av oss är bokstavsbarn. Min holländske far vet jag inte så säkert hur det är med och han själv är osäker om så är fallet.Helt säker är jag i alla fall om att min man, hans syster och min favoritsvåger är riktiga bokstavsbarn.

Tänka sig att man måste var sextio år eller runt det för att inse sådana saker som vart man hör hemma.Tro nu inte att jag är läkare eller har säkerhet att diagnoserar folk, inte alls - jag diagnostiserar inte någon alls - jag konstaterar att vi växte upp med det gamla betygssättandet. Vi var den sista generationen som kunde få A, a,Ab,Ba,B, Bc och C i betyg. Vi fick till och med lära oss att bokstavera i telefon. A som i Adam,B som i Bertil var det som inledde alfabetet. Jag drar därför slutsatsen att vi som var med då måste vara riktiga bokstavsbarn.

Vi ligger över som vanligt på Pensionat Fransson när vi är i Alingsås men nu är vi inte ensamma om att vara inackorderade här. Söte svågern fjäskar oändligt för den tredje inhysningen må jag säga. Första kvällen som han varseblev att gästen var inloggad ordnade han pannkakor åt denne - något han inte fick tack för en gång. Igår kväll serverade han handskalade räkor och stekt ägg till gästen och inget tack fick han då heller.

Jag gissar att den gullige igelkotten som flyttat in i svågerns och svägerskans förråd (och förmodligen bott där hela vintern) mår utmärkt och verkligen kommer att äta upp sig inför sommarens eskapader. Med svägerns kockinsatser fär man nog hålla för troligt att "Kotten" redan bestämt sig för var nästa övervintring kommer att ske.Svågern kommer säkert att få en långliggare där.

Igelkott börjar på I - den kan nog räknas bland bokstavsvarelserna också.

Som ren information vill jag meddela att nonsensinlägg börjar på N.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar