måndag 16 juni 2014

Det måste ha blivit något fel här!

En tid har mitt liv varit som en kasse apelsiner - om ni kommer ihåg då affären körde driver med att man kunde fylla en kasse med så mycket av den frukten som fick plats och betala bara tio kronor. Man stoppade i mer än mycket och bar försiktigt sin "trofe" bort till kassan, betalade och gick ut. Trettio sekunder senare jagade man oranga bollar på parkeringen eftersom kassen kollapsat och spytt ut sitt innehåll på marken. Det enda man kunde göra var att fylla baksätet på bilen med frukten för att få hem den. Många veckor senare hittade jag gamla apelsiner under framstolarna och den sista trampade jag sönder med gaspedalen. Så överfyllt har livet varit som den där fruktkassen som köptes för länge länge sedan.

En hektisk vecka kunde starta med att jag fick frukostfrämmande kl.07.00 för att sedan hämta en hyrbil som skulle ta oss till närheten av Göteborg för examensfest för en nybliven sjuksköterska. Dagen därpå startade vi tidigt från det stället för att komma i tid hem till Karlstad för nationaldagsfirande. Vill för allt i världen inte missa Försvarsutbildarnas musikkår (läs Hemvärnets musikkår för det hette de förr) och välkomnandet av våra nya svenskar! Vi hann och fick kaffe serverat av kommunfullmäktige medan vi fick höra ett spontant och rörande tal av en man med ursprung från Syrien berätta om hur lycklig han var att vara svensk. Jag blev tårögd av hans ord.

Dagen efter var det dags för Pridetåg där vi gick för allas rätt att vara de människor vi är. De flesta politiska partier deltog och även Svenska kyrkan som mycket riktigt påpekade "störst av allt är kärleken" på sina banderoller. Det enda budskapet jag var lite skeptisk till i sammanhanget var djuraktivister som påpekade att många minkar dör för att vi vill bära päls.
Fjärde dagen var Konstföreningen som jag är ordförande för på utflykt till Spinneriet i Borgvik där Lennart Nilssons vackra bilder från Ett barn blir till är utställda. Underbara bilder och en fisksoppa i restaurangen värd att mörda för.
Lämna tillbaka bilen och två små sammanträden blev det dagen efter.
Organisering av kampanj i samband med vattenlangning under Stadsloppet samt inköp av materiel till detta fyllde ut delar av återstoden av veckan. Avslutningen var ett roligt vattenhivande till ca 4400 löpare som sprang 1  mil eller en halvmara d v s 21 kilometer - vilket team vi var och vad blöta vi blev! Att folk blir törstiga är en sak men vilka drivor det blir av tusentals vita plastmuggar men de plockades upp innan vi stängde vårt stånd efter sista löparen.

Igår gjorde jag ingenting mer än hjälpte till med att transportera överblivet material till kansliet samt tömma och vädra vattendunkarna - i övrigt var min agenda tom??? Även idag var det tomt i almanackan så jag tog mannen i mitt liv med mig till kommunfullmäktige för att höra på när budgeten spikades för nästa år. Troligen har jag en skruv lös men jag tyckte det var helt normalt jag.

I morgon blir det mer normal lunk igen och redan tidigt på förmiddagen skall jag till frissan för att få ny stuns på min flamingofärgade hårman. Röda Korsstyrelsens möte blir det sedan. Onsdag hålls säsongens sista möte i Miljönämnden och torsdag fyller min dotter Den Vackra Fru Johansson år.
Under midsommar skall jag bara vara till även om det känns konstigt.

Jag har en liten uppmaning till mina vackra medsystrar : VÅGA VARA HUMLA! Vid de flesta evenemang har man tilldelats en t-shirt för att visa tillhörighet med en grupp eller parti. Det är modernt igen att ha formsydda tröjor för de som har getingmidja, tyvärr är vi som inte har den midjan  så eleganta i den designen, man ser mer ut som någon travat donuts i en hög och trätt över en kondom. Jag förespråkar vida humleformade tröjor i alla lägen - gör inte ni det. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar