onsdag 9 april 2014

Måndag hela veckan - ändå är det bara onsdag än.

I helgen var jag i Göteborg på moderaternas Sverigemöte. Ett späckat program med mängder av bra seminarier med stor spännvid när det gällde ämnena. Min favorit var professorn i geriatrik Yngve Gustafsson som pratade om framtidens äldrevård. Han var lika engagerad och välformulerad som när jag och Anybody hörde honom i Almedalen. Han skrädde inte orden så jag ser väl inte fram mot min ålderdom med jublande hjärta om inte något händer väldigt snabbt inom den delen av vården.

Det är en stor apparat att hålla i stora möten där 2800 människor skall informeras,underhållas, inkvarteras och utspisas så vi höll till på Svenska Mässan. Jag gillar inte så stora inrättningar med långa gångar, trappor upp och ner men jag fick jackpott när jag irrade runt i källarplanet. Jag och mannen i mitt liv sprang(nåja) på ANDERS BORG! Nu har jag fått min dos av kramar av vår finansminister så jag reder mig ett tag - det sitter inte i håret, han kramas lika bra utan hästsvans.

Hemma igen så skulle jag kliva i min vardag igen men tingen är emot mig en aning. Måndag byter jag sängkläder och det var absolut nödvändigt då en mig närstående katt spydde i sängen på natten. Det fanns massor av kläder att tvätta efter vår weekend i Göteborg plus att jag hade en välfylld tvättkorg redan innan vi åkte. Jag fick fikabesök innan jag började tvätta men när hon hade gått satte jag igång med att ladda min kära tvättmaskin. Efter bara några minuter small det i huset så att min halvdöve man hörde det och trodde att åskan slagit ner. Så var det inte, utan det var tvättmaskinen som brann och spred en doft av bränd elkabel och sotflagor runt sig. Skadorna är ytterst små men tvättmaskinen är bortom all räddning det vet vi - det var en jäkla bra maskin fram tills måndagen.

Min mormor kokade tvätten för att få den riktigt ren, men jag hade rökt min visade det sig när vi med våld fick upp luckan och ut tvätten. Den blöta smutsiga tvätten åkte ut på altanen och fick ligga där över natten. Vi har tvättstuga på gården och det fanns ledig tid på tisdagen men säg den glädje som varar. Stora fina maskiner gjorde att jag bara behövde köra fyra maskiner och tur var det eftersom  ett tvättpass bara är fyra timmar sedan stängs strömmen av.Tyvärr funkade inte torktumlaren och att hänga tvätten inne gick inte med alla lakan och ute spöregnade det. En vänlig kvinna lät mig ta hennes tumlare när hon var färdig men det hängde på håret att hinna. Eftersom tvättstugan har härliga gammaldags manglar förlustade jag mig med att mangla en hoper linnedukar som blivit liggande efter finare herrmiddagar. Hälften av dukarna är numer helplisserade av okänd anledning eller handhavandefel -  välj själv vilket.

Idag har jag cyklat i hällande regn till olika möten och det dyra regnställ jag inköpt är totalt värdelöst mot väta. Jag är kall och frusen in i märgen. Funderar allvarligt på att inte kliva upp i morgon men förmodligen gör jag det ändå om inte annat när jag blir hungrig eller kissnödig.

Jag säger som Farbror Melker på Saltkråka : Denna dagen ett liv. Så är det!

2 kommentarer:

  1. Jag är så glad att vi har två ganska nyrenoverade tvättstugor i källaren. Vi har vår gamla trotjänare, från det förra boendet, kvar i badrummet. Bra att ta till vid nödsituationer, så som kattspyor......:-) Tänker osökt på Hans Rosling och hans utlägg om kvinnans frigörelse i samband med tvättmaskinens intåg i hushållet. Är benägen att hålla med honom. Tanken att behöva ligga på bryggan och skölja tvätt i iskallt vatten känns inte lockande.

    Däremot saknar jag ibland min mangel som jag lämnade kvar när jag flyttade från huset. Att stå här nere i källaren och mangla känns inte lockande....:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tvättmaskiner är fantastiska saker och det blir nog snart en ny för tvättstugan i all ära men att kunna tvätta när man själv vill eller behöv uppkommer är skönt. Hans Rosling slår huvudet på spiken i sitt uttalande om det. Har visserligen 30 meter till Klarälven men där skall svanarna och änderna bada, inte jag tvätta. Undrar om någon någonstans har en fungerande gammal stenmangel i bruk, då skulle jag gärna komma förbi med mina dukar - mycket arbete men vilken glans på linnet.

      Radera