torsdag 15 maj 2014

Tänker jag på fel sätt när det gäller demokrati?

I mitt hörn av Sverige arbetar de politiska partierna med valet till EU. På torget finns det valbodar där företrädare för partierna delar ut trycksaker, knappar och förslag på lämpliga kandidater att skicka till Bryssel. V står längst bort, sedan S, SD därpå och slutligen vi i M. Alla partierna har hyrt sina bodar och har tillstånd från polisen att vara där och det är lugnt och avspänt mellan oss - kanske för att SD inte är där särskilt mycket.

Jag tycker inte om värderingar som SD har men de är på demokratisk grund valda till vår riksdag och de får omkring 10% av väljarnas röster som det ser ut nu. Skrämmande, javisst - men lik förbaskat så anser jag att man skall bemöta dem som de människor de är eller helt låta bli att bemöta dem och deras utspel. Skrikande gärna maskerade individer som försöker stoppa någon som de anser är antidemokratisk med just antidemokratiska metoder - gör mig både ledsen och arg.

Igår försökte Jimmie Åkesson hålla torgtal - ett alltigenom korrekt arrangerat sådant med polis, utlyst i tidningar men där var massor av folk som bara var ute efter sak - störa och förstöra för någon som använde sin demokratiska rätt att tala på torget och som följde alla regler för detta. Talaren kunde aldrig fullfölja det han skulle göra då alla dessa skrikhalsar omöjliggjorde det. Polisen fick ingripa och bära bort en del "demokratikämpar" och talaren kom aldrig i mål utan fick ge upp.

Tisdag avbröts SDs tal av Åkesson i Göteborg, onsdag likadant hos oss i Karlstad och nu ikväll stoppades han i Borlänge. Jag blir så trött och förbaskad på det här uppträdandena där man utser sig själv att bedöma vad god demokrati är och dessutom använder sig av odemokratiska sätt för att förstöra för de som inte står på deras egna demokratiska agendalista.

Kanske tycker ni att jag är virrig och det kan säkert vara så, men det här är inte min syn på demokrati bara smutsigt och beklämmande. Envist håller jag ändå fast vid att det här är inte min syn på demokrati och kommer aldrig bli heller - lika lite som jag tycker om SD och den ideologi de har. Min vän Anybody skriver mycket bättre om detta i sin blogg så läs den om jag får tycka till.
Anybodys Place http://anybodys-place.blogspot.se/2014/05/demokratins-hornstenar.html    

Jag såg många glada kvinnor springa/gå/hasa runt i Vårruset istället för att irriteras på torgbråket . Kvinnor kan det är det inga tvivel om för det var 8666 brudar som i olika stilar gjorde loppet. Själv var jag en betraktare bland många men skojigast var andmamman Andnita med hela ungskocken som stod och iakttog de lustiga människorna som välde förbi i en strid ström.

Anden och hennes barn får alltid kvällsmålet serverat av mig runt femsnåret i närheten av bron som ligger tvåhundra meter bort. Så blev det inte i söndags för jag hade födelsedagskalas och en massa människor var hos mig. Plötsligt sa en av gästerna som varit ute och rökt : "Varför står det jäkla massa ankor vid din altan?" Nu undrar jag bara vem som givit Andnita min adress - det var hon och hennes dunbollar som stod där 40 minuter efter vanlig serveringstid. Hon och familjen undfägnades med massor av godsaker för att sedan tåga iväg. Konstigt det där att hon hittade mig, men hon har inte varit hit mer fast det beror nog på att jag passar mattiderna noga på vanliga stället.

Det är kul att fylla år och träffa roliga människor, det är kul med roliga presenter också erkänner jag villigt. Blommor tycker jag mycket om, sedan har jag fått pippi i porslin med eget fågelbad samt ett par strumpbyxor som är knallrosa och leopardmönstrade. Det är härligt när vännerna vet vad man behöver! Med post fick jag dessutom en present från Anybody - ett privat helvete i specialdesign. Någon annan gång kanske jag berättar om den. Jag har tur som en tokig när det gäller mina vänner som sagt var.

 I morgon skall jag tjäna pengar på min kropp som krokimodell, det skall bli trevligt.  

4 kommentarer:

  1. Ja, detta med demokratins rättigheter är det många som verkar ha missuppfattat. Att man vänder ryggen till i tyst protest tycker jag är ett bra sätt att visa vad man tycker. Men att bråka så möten måste ställas in ger mig en dålig smak i munnen. Man blir skrämd över vad som händer just nu.

    Den där andmamman verkar vara en smart kvinna med födgeni. Hon lärde verkligen sina telningar hur man gör för att få vara med och dela på kakan......:-) Grattis i efterskott. Det lät som du haft en toppenfin födelsedag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Demokrati är svårt för många, den som tillämpas på dessa möten är hemsk och visar att man verkligen inte anser allas lika värde. Anden Andnita hon visar däremot att en an(d) är så go som en an(d). När hon dök upp på kalaset med barnen blev hon en snackis. Hon är underbar oavsett om hon är gäst eller spanar på kvinnor som springer Vårruset. Födelsedagen var bara fin - att få pippi och knallrosa leopardstrumpbyxor förhöjer livskvaliteten

      Radera
  2. Följande skrev teologie doktor och religionsvetaren Ola Wiklander om sd:s inträde i riksdagen.( Det var före den famösa järnrörsfilmen som alla kan leta upp på nätet.) "Jag brukar inte ofta skriva om politik på den här bloggen, men jag måste bara säga följande: skam över vår nation för att vi nu har ett rasistiskt parti i riksdagen. Att kryptofascister tillåtits ta sig så långt är en varningsklocka för hela vårt samhälle. Det rör sig om ett parti som grundades av människor med lång bakgrund i den "nationella" rörelsen, som på 90-talet hade en partiledare med bakgrund i Nordiska rikspartiet (och som dessutom var dömd för att ha mordhotat Hagge Geigert), som gång på gång visat sin tydliga koppling till den svenska nazist- och fasciströrelsen. En rörelse vars ungdomsförbund hade Robert Vesterlund som sin förste ordförande - en person som varit framträdande kring nazisthemsidan Info 14, den person om vilken den mördade fackföreningsmannen Björn Söderberg varnade och därmed fick plikta med sitt liv. Ett parti som haft en tidigare styrelseledamot som var beväpnad med en skarpladdad handgranat vid ett möte med Gudrun Schyman och därför blev dömd till fängelse. Ett parti som blivit sponsrat av Jean-Marie Le Pens "Nationella front". Ett parti som bara för några veckor sedan fick problem för att en sd-politiker i Landskrona skrivit blogginlägg av direkt rasbiologisk karaktär (jag vill inte upprepa vad han skrev, men citat kan läsas här).

    SvaraRadera
  3. Wikander ska det vara.

    SvaraRadera