onsdag 9 november 2011

HEJ!

Mitt pappa lever och är hemma.Jag lever som ni ser här i bloggen, och min mamma lever om.Jag diskuterar inte eventuell hemtjänst längre med henne eftersom hon inte anser att hjälp behövs och jag bara är elak och lägger mig i. Jag cirklar runt mina föräldrar men gör inga anstalter för att lägga mig i - det är deras liv.
Så då var det avhandlat.

Så konstigt vi människor reagerar och så olika vi fäster oss vid olika saker som sker. Jag såg Dokument inifrån på söndag och blev så fruktansvärd upprörd på hur förhållanden varit på två av Caremas äldreboenden.Jag tyckte det var så fruktansvärt hur man snålade in på allt från blöjor till uteaktiviteter. Att behöva ligga naken på plast och med plast över sig för att man har svår diarre'och ha avföring från topp till tå låter så fruktansvärt.Tyvärr var det sant och kvinnan det gällde tillbringade sina sista timmar i livet så.

Fallen som togs framm saknade motstycke och sammantaget blev det ett otäckt scenarie som utspelades framför oss - allt på grund av snikenhet och bonustänkande. Det som slog mig som åskådare var att man verkade glömma vad arbetet innebar, att ta hand om gamla sköra människor som inte längre kunnat göra sig hörda.

På kvällen kunde jag inte tänka på något annat än vårdskandalen som jag fått se och jag skrev ett mail till ordförande för Vård och omsorgsnämnden för att få veta att Carema här i staden sköter sig.(Svaret jag fått var lugnande).

Morgonen därpå blev jag stoppad utanför tvättstugan av en något nyfiken granne som frågade om jag sett det fruktansvärda på tvn. Jag hade inga skäl att förneka det och höll med om att det var hur hemskt som helst att göra så mot gamla och sjuka.Kvinna stirrade på mig och sa bara:"Jag tänkte på hästen jag". Missförstå mig rätt men hon tänkte bara på en hopphäst vars kroppspulsåder brast under en tävling som sändes samma dag som reportaget om vårdskandalen. Jag är en en människa som älskar djur och tokig i hästar har jag alltid varit men jag tycker ändå att hästen fick ett relativt snabbt slut även om det blev spektakulärt på grund av att det var under en tvsänd tävling.

De gamla som vanvårdades blev det bakom stängda dörrar och det var inget ljus på detta innan reportaget visades.Det svåra var att dessa människor som man berättade om var någons make/maka, mor,far eller syskon.Det kunde ha varit min man eller min far som satt där med liggsår och med avföring och urin rinnande efter benen.Tycker ni att jag är hemskt känslokall när jag tycker att det är bra mycket otäckare med vanvård av människor än att en häst blir akut sjuk och dör så får ni tycka det. Ni är inte ensamma om den inställningen för min granne tycker det med men jag tycker människan alltid skall gå före,alltid.

Nu skall jag äntligen sova och vänta på bättre tider.Sov gott, det känns bra att vara i bloggen igen.

5 kommentarer:

  1. Hej Granntanten! Självklart har du rätt, jag är också en djurälskande människa och tycker det är för lindriga straff för djurplågeri, men måste jag välja mellan att hjälpa en människa eller ett djur så blir det människan om det inte är en Breivik eller något ditåt för då vete tusan...vi som arbetar inom djurskydd får ofta höra att vi borde tänka på människor istället men min erfarenhet är att folk som jobbar för djur ofta också gör en insats för människor. Sen finns den stora gruppen som bara tänker på sig själv och inte vill ställa upp för någon.

    SvaraRadera
  2. Jag har inte sett reportaget och jag tror inte jag skulle orka med att se det. Jag har ju jobbat inom gebitet och det kostade min hälsa att förhindra att det skulle utvecklas till den förnedring man talar om att Carema bedriver mot ersättning av skattemedel.

    Om du behöver tala med en synnerligen vettig person, så rekommenderar jag Kerstin Lundström. Vad hon inte vet om demens och hur demensvård ska bedrivas är inte värt att veta, dessutom har hon varit min chef!
    http://www.octopus.se/
    Försök få henne till Karlstad en dag!

    SvaraRadera
  3. Mm, kan nog förstå att många inom hästvärlden blev ledsna över den hästens död, men att öht jämföra det med den sk vården av gamla och sjuka ...

    folk HAR konstiga referensramar ibland.

    Själv orkar jag bara läsa om vårdskandalen, att se det på teve blir för starkt.

    SvaraRadera
  4. Tyvärr tycks vårdskandalen bara bli större och jag klarar inte att höra mer heller. Jag tror att om vi bara orkar bry oss om våra medmänniskor först och främst så klarar vi nog att ta hand om djuren också. Hästen var dock död när den föll ihop med gamla plågas månade efter varandra på grund av snikenhet. Tack för namnet Börje jag skall se vad jag kan göra med det.

    SvaraRadera
  5. Du och Kerstin har mycket mer gemensamt i själ och hjärta än du vet idag! Hälsa henne gärna från mig om du får tillfälle!

    SvaraRadera