söndag 10 mars 2013

Mina älskade bröder och andra karlar i mitt liv

Jag har varit lyckligt gift tre gånger och den siste lagvigde är mannen i mitt liv - den luggslitne riddaren blir den sista gemålen jag tänker ha.  Mina biologiska bröder är två och det är härliga killar , dock har jag ägnat mig åt privat och synnerligen egen "adoption" av nya härliga bröder. Den förste är musiemänniska och en underbar extrabror som följdes av fler och fler. De är mycket olika till utseende, personlighet bakgrund och de kompletterar varandra just för deras olikheter. Det finns särbos,sambos, singlar eller gifta med andra eller med varandra .

Dessa fantastiska män är de som jag bjuder in till mina patenterade herrmiddagar till glädje för mig,mannen i mitt liv och förhoppningsvis mina tjusiga bröder. Senaste tillfället vi hade träff så var det roligare än någonsin.

Först kom äldste brorsan med en stor påse smågodis (som gänget satte i sig i samband med kaffet). Han följdes strax därefter av brodern som valsat runt i sociala medier iförd en märklig Hannibal Lector-mask trots att han är så snäll. Broder från andra sidan bron han som följer mig på kulturfrukostar för att han är så go hade ett tjusigt litet blomarrangemang med sig som gav hopp om vår och glädje.Efter honom kom brodern som dödar drakar med sin vassa penna och skarpa blick, tätt följd av min bror som väcker mig alla vardagsmorgnar för han bor i min klockradio - i verkliga livet ser han inte ut som sin röst men det funkar bra ändå. Av någon anledning hade jag alltid föreställt mig honom som flintskallig men det är han inte. Sist men inte minst dök paret upp som hållit i en vernissage för min favoritkonstnär Joakim Johansson. Den ene kallar jag Lambergets Leonardo da Vinci för han kan allt från att stoppa korv till silversmide när han inte målar små fina akvareller. Hans partner gör inget särskilt utom att hålla kurser i navigering och sjömanskap,segla sin havskryssare,lära folk renovera möbler elller ha jouren på sjöräddningen. Den mannen är alltid på kurs mot något när han inte håller kurser eller tar ut en kurs på sjön.

Maten åts med god aptit och med muntra tillrop och ordvitsar - några bröder är makalösa på ordvitsar och det sprider sig fort i mina kretsar. Att göra slut på en gryta med tre kilo kött, en halv liter grädde , en liter rödvin och många smaskiga andra saker i var ingen konst för bröderna trotsa att hemlagat potatismos och sallad ingick.Färsk fruksalladen till efterrätt försvann i ett nafs och sedan hamnade vi runt kaffebordet.

Ett rum där skratten ringer i luften medan kaffe och avec intas gör mig glad - när stämningen är på topp, alla har skojigt med varandra - då är det gott att leva. Vi hade det trevligt utan att det blev flamsigt, vi pratade och drack whiskey och kaffe och sedan (utan att det blev segt eller för sent) började bröderna troppa av. Alla har bett om att få återkomma vid nästa middag och det får de så klart, men det blir nog några fler bröder då som inte kunde komma nu.

Nu sitter jag här med en massa fina saker jag fått av mina raringar till bröder : en liten flaska örtlikör, en tom godispåse, en vacker blomma,en söt tavla och två böcker. Den ena boken beskrev vådan av att inte ludda av i tvättstugan och den andra är en biografi över Freddie Mercury.

Min kväll med grabbarna slutade lite konstigt för när jag gick till sängs så gjorde jag det med två män - mannen i mitt liv och Freddie Mercury den döde sångaren.  Spännande karlar båda två att tillbringa natten med.

Nästa gång lovade jag att bjuda på wokad älg - smaskens blir det.

Här är en låt till er min bröder för jag älskar er alla : www.youtube.com/watch?v=rFGQ5FFI-P4



2 kommentarer:

  1. Kommer på mig själv med att sitta här och önska att jag var en av dina "bröder!"

    SvaraRadera
  2. Skaffa egna underbara bröder det är hur kul som helst,

    SvaraRadera