fredag 30 mars 2012

Vart tog värmen och pengarna vägen?

Några underbara dagar och sedan surt ,kallt och blåsigt - det är inte något vi har beställt men vi fick det ändå.Jag huttrade mig iväg för att vattna fiskar och blommor hos min vän som avvikit till Venedig i trevligt sällskap.

Det är trevligt med LGs resor och utflykter för jag får vårdnaden om hans gamla bil när jag matar fiskarna. Åtta fiskar som är tio år gammal kan göra vem som helst hispig, jag smyger alltid fram mot akvariet medan jag hysteriskt räknar eländena och rätt antal får jag aldrig.Antalet skiftar mellan 6 och 11 och dagens vattenbalett slutade på siffran 6. Efter många omräkningar gav jag upp och utfodrade kräken innan jag åkte hem. Troligen har fiskarna förökat sig till på söndag eller begått kollektivt självmord, vi får se.

Hemma så satte Skaldjuret Gunvald krokben för mig när jag ångade in i hallen.Troligen bröt jag minst tre av mina tår på Gunvalds hemska skal och de trillar nog av under natten. Tur det för jag får inga skor på den foten med de abnormt svullna tårna i nuläget.Surögda Ester har flyttat in i min gröna handväska efter att ha gått igenom alla papperskassarna (76st)med böcker som står över allt. Jag sa att vi hade flyttat färdigt men det var inte sant märker jag nu. Vi skall bara flytta tre hus bort men det är jag som står för det mesta arbetet. Jag har avstyrt mannen i mitt livs geniala ide om att lägga min garderob i svarta sopsäckar men hann inte rädda undan väskorna från samma öde. Väskorna kommer säkert med i flytten om ingen tror att sopsäcken är en sopsäck och slänger den.

Pappa har varit på hockey med oss två gånger och det får honom att bli osannolikt pigg den stunden. Problemet med pappsen är att han givit sig tusan på att han skall åka till Turkiet ensam och till platsen han besökte med mamma för tjugotvå år sedan. Inga argument biter på honom. En man som är dement och på senaste halvåret mist sin fru,haft en stroke och en infarkt är ingen man vill skicka iväg. Ingen av oss barn kan åka med honom men han har lyckats få hjälp att ta ut ett pass. Pappa har inga pengar och han fattar inte det och dessutom fixar han inte bankomaten längre. Det är alltid fel på den enligt honom.

En gammal man som inte förstår att man kan inte spela för mellan 100 och 200kr varje dag på keno om man har en minimal pension har svårt med finanserna. Vissa dagar spelar pappa både två och tre gånger för att han glömt att det redan är gjort.Han väntar ivrigt på arvet efter mamma trots att kommunen betalade för hennes begravning och att hon var skuldsatt upp över öronen.Min bror som skött om pappren och bouppteckningen kommer hem till veckan och det blir skönt med den avlastning som han kan ge när det gäller pappa, hans pengar och vad man kan göra med dem.

Ibland blir man vansinnigt trött på det mesta men det blir att ta nya tag igen o igen o igen......

3 kommentarer:

  1. Åh, Granntanten! Din humor och ditt dråpliga sätt att skriva förgyller min dag. Är så glad att du är tillbaka med din blogg igen!

    Sedan inser jag att det ligger mycket sorg och vånda också bakom humorn. Det är mycket svårt att se sina föräldrar på ålderdomen förvandlas till oigenkännlighet! Att dessutom behöva strida för deras rättigheter är förfärande. Man vill inte blicka framåt...

    Men nu blickar vi framåt mot en ljuvlig vår och hoppas att det här påannonserade kallvädret är högst kortvarigt!

    Önskar dig en skön helg - och måtte för all del tårna sitta kvar! ;-D

    Kram!
    Märit

    SvaraRadera
  2. Tårna är jag inte riktigt säker på iaf när det gäller fotens blålila bihang - kan bli snyggt med rätt färg på en sandal. Pappa har funderingar på att sälja sin laptop - jag har inte hjärta att säga att det är en trasig dvdspelare han funnit i garderoben, men men han skall avvakta och höra med min bror om andrahandsvärdet. Det är inte högt på en sådan kortsluten apparat men brorsan får ta värderingen. Solen skiner och det är risk för frostskador på min ljuva uppenbarelse när jag går ut men de som vet säger att våren är på väg - jag väntar ivrigt.

    SvaraRadera
  3. Ja det är tur att dom där tagen finns att ta.
    Dom nya alltså. Fast jag skulle ha förståelse för om du skulle få lust att göra Ester sällskap i väskan. Bara få försvinna från allt ett litet tag.
    Hoppas tårna är funktionsdugliga igen Granny.
    Kram =)

    SvaraRadera